Navarro posa d’exemple en Alacant, amb 60.000 allotjaments turístics, i tan sols sis inspectors al carrer: “És ridícul, ara mateix tenim una normativa que el que ha fent és una amnistia de totes les viviendes turístiques”.
21 d’octubre de 2024
Compromís ha denunciat este dilluns que, malgrat les paraules del Consell, el govern de Carlos Mazón li ha obert les portes a l’especulació immobiliària en matèria de vivenda, abandonant a una ciutadania que esta sent expulsada dels barris pels preus del lloguer i la reconversió de pisos d’ús residencial en altres d’ús turístics.
Dos dies després de les manifestacions que van desbordar Alacant i València reclamant un model turístic i d’habitatge dignes per a tota la ciutadania i les nostres ciutats, els portaveus de turisme de la coalició, Isaura Navarro i Alberto Ibáñez, han manifestat que “el PP privatitza i mercantilitza el dret fonamental a l’habitatge i té un model econòmic que es conforma en què els treballadors i treballadores d’Alacant siguen sols cambrers i cambreres.
No està frenant els problemes de convivència als barris que causen el model de negoci d’apartaments turístics”.
«El turisme està suposant un canvi en les nostres ciutats”, ha contextualitzat Navarro, “estan convertint-se en un escenari i creant una emergència d’habitatge, per això la ciutadania està manifestant-se per a denunciar la situació, unint la turisficació i la mancança d’accés a la vivenda. I qui està adquirint esta vivenda? Doncs en Alacant l’han estat adquirint els estrangers, més del 50% de la compra de vivenda”, ha apuntat la diputada arran de l’informe del Banc d’Espanya de la setmana passada.
Control ridícul dels lloguers turístics i especulació
Navarro ha explicat, via resposta parlamentària del Consell a una pregunta de control, que la Conselleria d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme ha rebut 21.378 declaracions responsables d’inici d’activitat en el període comprés entre juliol de 2023 a juliol de 2024. Durant este temps, a la província d’Alacant, on es concentren més de 60.000 allotjaments turístics, sols s’han efectuat 401 inspeccions, corresponent 105 a la ciutat d’Alacant, i 7 a la ciutat d’Elx. Tot controlat per 9 inspectors, dels quals sols sis estan a peu de carrer, una xifra que no ha augmentat des de 2022 quan el govern d’esquerres va reforçar l’equip inspector.
És un control ridícul. S’està demostrant que no es vol fer front a una problemàtica que està fent que un bé residencil estiga reconvertint-se en un bé especulatiu. Per moltes vivendes que es construïsquen amb el pla VIVE no es solucionarà este problema. SI en un any tenim 21.378 declaracions responsables d’inici d’activitat departaments, com anem a aturar el problema si les vivendes que diu Mazón que va a construir si estes no tenen una limitació de temps per a ser vendudes com sempre ha passat amb la VPO”.
Navarro ha advertit que estes vivendes que Mazón promet “les poden convertir també en apartaments turístics, les poden revendre al dia següent a preu de mercat. Este govern del PP no entén què es tenir polítiques de vivenda. El turisme està sent un element disruptor que impedeix l’accès a la vivenda.
“Per què no contesten el nombre d’infraccions interposades?”; s’ha preguntat la portaveu adjunta a les Corts. “Perquè segurament la respota és cap. No estàn actuant. Ara mateix tenim una normativa que el que ha fent és una amnistia de totes les viviendes turístiques fins al 2021”, s’ha respòs la pròpia diputada. Així mateix, ha denunciat que el Consell està obrint-li totes les portes a un fenomen especulatiu que posa en risc la convivència en les ciutats.
“Perquè no s’ha demanat la compatibilitat urbanística que ha de presentar-se a un ajuntament? És un despropòsit, estem davant d’una manera d’actuar que suposa deixar-nos a la ciutadania sense vivendes. Els barris estan quedant-se sense comerços de proximitat, transformant-se en espais sols per al turisme, expulsant paulatinament al veïnat del propi barri, el veïnat de tota la vida. I això és un problema de convivència de cara al futur i s’ha de solucionar ja. El turisme no sols es creació de riquesa sinó també un de pobresa i desigualtat, com es el cas de les ciutats que més turisme reben com ara Benidorm, Torrevella i Alacant”, ha conclòs Navarro.
Negociació de pressupostos estatals
A la seua vegada, Ibáñez ha instat als grans partits a moure fitxa: “Han de decidir si volen intervindre o no el preu del mercat. El turisme ens empobreix. Dels deus municipis on més s’ha incrementat el preu del metre quadrat, 9 són d’Alacant. No és casual. Els salaris son més baixos que a la resta de l’estat i això no és casual”. En este sentit, ha recordat que esta setmana serà clau en les negociacions al Congrés dels Diputats dels pressupostos estatals: “ AL PSOE li hem demanat que no promocione espais turístics totalment massificats i que amb eixos diners la inversió recauga en eixos mateixos espais per a la seu reconversió cap a una economia més industrial i amb treballs d qualitat.
Hem posat sobre la taula la reducció de la jornada laboral i control horari en hostaleria. Reclamem que només es puguen comprar vivendes d’ús residencial. Quatre de cada 10 cases comprades per població no resident han estat comprades al País Valencià, majoritàriament a les comarques d’Alacant. Alacant i Màlaga son la punta de llança de la venda del nostre país a altres països. Per tant, esperem no sols el suport del partit socialista sinó de tots aquell que es consideren patriotes”.
Així mateix, Compromís reclama “la modificació de la llei d’arrendaments urbans prquè el lloguer siga indefinit. Ara mateix el que s’està usant és un frau de llei en el que estan fent-se contractes molt curts per a poder llogr als següents a preus desorbitats”.
RODA DE PREMSA DE NAVARRO IBANEZ INSPECCIÓ LLOGUER